1 דקות קריאה

ד"ר אפרת ליאני, בעלת ניסיון של יותר מ־20 שנה בתחום ניהול ההון האנושי. כיהנה בשורה של תפקידי מפתח בכירים בחברות גלובליות ומקומיות. מומחית, מרצה ומייעצת בתחומי אסטרטגיית ניהול הון אנושי להצלחה עסקית בעולם העבודה.
מאמינה כי מקומן השווה של נשים בשוק התעסוקה והגעתן לעמדות מפתח יובילו לשינוי בכל שגרות החיים ולעתיד נכון יותר עבור הדור הבא והאנושות כולה.

יום אחד לפני כמה חודשים שאלה את עצמה שאלה, 'כיצד תוכל להשפיע על נשים ונערות לבחור קריירה ולא לוותר עליה?' ומאותה נקודת זמן המיזם שלה רץ קדימה ויוצר אדוות של שינוי.

 
ד"ר ליאני הוציאה את ספר הנשים השיתופי הראשון בישראל, המאגד תובנות קריירה מדם לִבּן של 111 נשים מרתקות מכל שכבות החברה הישראלית.
הספר מזמין את כולנו למסע בסיפורי החיים האותנטיים של נשים שלא ויתרו, שנפלו וקמו שוב ושוב, שהשמיעו את קולן, שהתקדמו ופרצו דרך לעצמן. הן כבר יודעות שזה אפשרי ומתגמל.
שראוי להיאבק על שוויון וייצוג הולם בעולם העבודה. שבידינו ובכוחם של ארגונים וחינוך מיַנקות לשנות את המציאוּת.

*אפרת, נשמח לשמוע על תהליך צמיחת הקריירה שלך שבעצם הוביל אותך בסופו של דבר למיזם המדהים הזה. 


גדלתי במושבה הגלילית כפר תבור. ילדות יחפה של רגבי אדמה, למדתי בבית הספר החקלאי "כדורי". ילדות של ערכי קהילה, של להיות בת אדם טובה לסובבים אותי ולעבוד קשה בכדי להשיג תוצאות. 

עם השחרור מהשירות הצבאי הפיקודי עליתי על האוטובוס הראשון לתל אביב ונרשמתי לאוניברסיטת תל אביב. שם למדתי שני תארים. בתום התואר הראשון,  בהצצה בקלסר המשרות באגודת הסטודנטים, מצאתי את מקום העבודה הראשון שלי. מקום אשר היווה בסיס משמעותי, להמשך הקרירה. שוק הון – בנק המתמחה בבנקאות פרטית בתפקידי ארגון ושיטות. ההזדמנויות שנקרו בפניי במקום העבודה הזה בנו את הקריירה שלי. 

 
במהלך 8 שנים מילאתי 3 תפקידים בתחומים שונים ולמדתי המון. המעבר בין התחומים איפשר לי להסתכל בראיה מאד רחבה על הארגון. מנהלים ראו בי משהו ונתנו לי כר נרחב לפתח יכולות ולצמוח. 

לימים מצאתי עצמי טסה לדרום אפריקה ללמוד שיווק, והתחלתי במסע כתיבת דוקטורט שהסתיים בשנת 2014. חקרתי את מקומם של ערכים אישיים בעולם העבודה. 

התחנה הבאה היתה הצטרפות למיקרוסופט ישראל. 

מסע גלובלי של רכבת הרים מטורפת של תרבויות, שפות, מקצועיות אין קץ. עשייה מרתקת שבנתה אותי בכל המובנים. למדתי חוויה גלובלית עשירה מהי, עבודה במעגלים שונים בשפות רבות, לעמוד מול קהלים (ולא בעברית), להוביל פרויקטים חוצי מדינות. 

מוניתי לתפקיד חברת הנהלה בארגון עסקי טכנולוגי מוביל בגיל 33 ובתמיכת מנכ"ל והנהלה, התחלנו גם להוביל שינוי בייצוג השוויוני מגדרי בארגון. 

החוויה הזו של "לבד סביב השולחן" אבל הבנה של מנכ"ל כריזמטי והנהלה תומכת, כי מנהיגות שוויונית ערכית היא מנהיגות עסקית מצליחה, איפשרה לייצר מהפכה ושינוי לכדי ייצוג שווה. בכל שכבות הארגון. ראיתי את השינוי קורה ולאחר תקופה בכל שכבות הארגון נוכחות שווה מילאה את השורות. 

כאשר המשכתי הלאה לתקופה של עצמאות ומצאתי עצמי מרצה במגוון תחומים עסקיים ארגוניים בעולם העבודה, מול קהלים שונים, גיליתי עד כמה הדרך עוד ארוכה.
כמה חסרים ארגונים שבאמת מובילים שינוי ומנגד – נערות ונשים שבוחרות שלא להיכנס למסע קריירה משיקולים שונים. 

רציתי לחבר בין הנקודות.
המיזם של "נוכחות. משפיעות. מובילות" עושה זאת.

*איך נולד הרעיון למיזם?

הרעיון נולד כשלפנות בוקר לפני כמה חודשים התעוררתי וחשבתי לעצמי איך אני מחברת בין שני העולמות ומשכנעת יותר ויותר נערות ונשים לבחור – קריירה. 

התשובה שלי היתה ברורה. אמת, אמת מהחיים. מה שאותנטי. אמיתי. כנה. סיפורים אמיתיים מהחיים. הוא שיפתח את הדלת לבחור נכון. 

פניתי לנשים מקשת רחבה בחברה הישראלית, מגילאים שונים, תחומי עיסוק מגוונים – וביקשתי מכל אחת דבר אחד – ספרי רגע של התמודדות, רגע של קושי, רגע "בלי מייקאפ", שלמרות אותו הרגע – בחרת כן ללכת במסע האישי של קריירה. 

* במיזם הזה נתקלת בהרבה נשים שעשו שינויי קריירה, עברו דרך כדי למצוא את דרכם המקצועית המדויקת. האם ראית קו מקשר בין כולן? 

כן בהחלט. קוים מקשרים בלטו בהיבט של "הזזת הגבינה", יציאה מהמבוך הידוע מראש אל ה"לא נודע", החלטה באופן עצמאי ויזום גם משנה סדרי חיים ותחום – להאמין ולרצות להיות במקום אחר ולפעול לשנות וממש להסית את הגהה הספינה של החיים. ניכר כי רבות מהכותבות (ואני בינהן גם במסע המיזם הזה) לא אוהבות לשמוע "לא" ומנסות בכל דרך לייצר מכזה – "כן". 

הפתיע אותי לגלות כי רבות בסיפורי הילדות היו פעילות בחוגי ספורט במשך שנים של התמדה ומשמעת.

* מה היה הגילוי האישי שלך מהמיזם הזה?


אני גיליתי שוב את כוחה של קהילה נשית.
אינני מכירה אישית רבות מהכותבות אבל ההירתמות המיידית שלהן למסר ולחזון המיזם הזה הייתה מרגשת במיוחד.
והשותפות לא נגמרת עם יצירת הספר והפצתו לעולם. להפך, כעת העוצמה מתעצמת והמשתתפות לוקחות חלק בכל אירוע אליו הן מוזמנות לשתף מהדרך שלהן למען אחרות. 

* למה בחרת לצאת עם המיזם דווקא בצורת ספר? 

רציתי לחזור למילה הכתובה, לחזור לבסיס של מסמך אנושי שיישאר שנים/לנצח על מדף הספרים הישראלי. שילדות, נערות, נשים, סבתות – יחזיקו ביד ויעלעלו בין דפי החיים של הכותבות והאומניות המציגות בו. 

אנחנו מוסיפות לכל הנאמר כאן, השינוי בידינו!
אנחנו יכולות ליצור אותו.
המיזם של ד"ר אפרת ליאני, חשוב מאין כמותו. מבהיר בצורה מדוייקת עד כמה יש לכל אחת מאיתנו השפעה.ממליצות לכן לקבל ממנו השראה ולרוץ ליצור קריירה.